Tutorials

søndag den 30. september 2012

Butterdej og æblepakker

Så blev det Søndag og der var tid til at lege lidt i køkkenet. Da jeg ved at der ud af dagens aftensmad (helstegt kylling) vil komme rester, besluttede jeg mig for at bruge det i morgen til nogle tarteletter. Jeg har før lavet skallerne selv af købt butterdej, men besluttede mig idag for at prøve at se hvor svært det butterdej er. Og det var jo faktisk ikke så svært.

Ingredienser til ca 600g butterdej:

- 250g mel
- 40 g smør
- 1 tsk citronsaft
- 1 knsp salt
- 1½ del vand
- 200g smør
- Ekstra mel - og en del af det.

De 40g smør hakkes i små stykker ned i melet. Derefter arbejdes det igennem med fingrene så smørret smuldres ud i melet. Når der ikke er nogen smørklumper tilbage er det færdigt.
 
Melblandingen skubbes til siderne så der laves et hul i midten. Heri hældes en del af vandet, ca 1 dl. Citronsaft og salt kommes også ved. Med en hånd arbejdes det hurtigt sammen. Tilsæt en smule mere vand for at få det hele samlet. Når al melet er absorbret i dejen, er man færdig. Det gælder om at ælte så lidt så muligt. Form dejen til en kugle og læg den til side. Hvis der skal gå lidt inden den skal bruges så kom den gerne i en plasticbeholder med en smule mel i bunden, så den ikke tørre ud.

De 200g smør lægges på et meldrysset bord, og der kommes mere mel ovenpå. Bank gentagende gange på den med en kagerulle. Bliv ved med at flytte den rundt på bordet, og vend den løbende så den ikke klistre til bordet. Tilfør mel som nødvendigt. Når smørret flades ud til ca dobbelt størrelse foldes det og man fortsætter med at give den tæsk. Man stopper først når smøret er ligeså blødt som dejen. Derefter formes den så den er ca samme størrelse som dejen. Grundet til at man skal gøre dette ved smørret er ganske enkelt at de to ting skal rulles sammen, og derfor gerne skulle være lige bløde.

Man tager så dejen, og ruler 4 flapper ud fra hver sin side. Der er dermed 4 tynde flapper og i midten en tyk puden. Den ser nok nu lidt mindre ud en smørdelen, men hvis man lige giver den et let tryk med håndfladen hjælper det. Smørret placeres i midten og de fire flapper lukkes ind over. Der skulle gerne så være lige meget dej under og over smørret. Vend det så lukningerne ligger nedaf.


 
 
Rul det så frem og tilbage og fra side til side, indtil dejen er et rektangel der er 3 gange så lange som det er bredt. Fold det så, ligesom du ville folde et brev. Først den ene 1/3 del ind mod midten, derefter den anden. Så er der tilsammen 9 lag. 3 x dej-smør-dej. Dette skal gøres igen, og igen og igen. Tilsammen 4 gange som giver 36 lag. Husk at være genrøs med melet. Især hvis smørret bryder igennem dejen kan det reddes med noget mel. Man skal arbejde hurtigt da smørret ellers bliver for blødt og det kan blive svært at arbejde med. Derfor har jeg heller ikke nogle billder af den foldede dej. Hvis den bliver svær at arbejde med, skulle kunne reddes ved at lægge dejen i køleskabet i 10 min inden man fortsætter. Da jeg researchede opskrifter kunne jeg se at nogle konsekvent lagde den i køleskabet i ca 10 min efter hver foldning. Dette fandt jeg ikke nødvendigt. Man kan så efter de 4 gange fold og rul, vælge at bruge den med det samme. Hvis man først skal bruge den senere kan man gemme den i en lukket beholder i køleskabet et par dage, eller fryse det hvor det kan holde i 2-3 uger.  
 
 
Efter jeg havde fået taget dej fra til mine tarteletter stod jeg tilbage med 2/3 dele af dejen. De skulle selvfølgelig ikke gå til spilde, så jeg måtte blive kreativ. Jeg havde en del æbler stående, så jeg fandt på at lave nogle æblepakker.
 
Ingredienser til æblepakker, ud over noget butterdej;
- ca 2 spsk sukker
- 10 g smør
- 3 æbler
- 1 tsk kanel
- en håndfuld sultanas
- 1 æg
 

Æblerne skrælles og skæres i mindre stykker. Sukkeret strøs ud på panden, og ved mellemhøj varme smeltes det uden af røre i det. Når det er smeltet kommer smøret ved, og det røres ud i sukkermassen. Når massen er ensartet kommes æblerne ved, og vendes rundt. Kanelen strøs over. Æblerne får lov at blive varmet godt igennem og karameliseret. De tages af og køles lidt ned. Imellem tiden rulles butterdejen ud og skæres i rektangler. Når æblemassen er kølet lidt af fordeles de med en skefuld på hver, lagt i den ene ende. Der kommes lidt sultanaer ved hver, inden man folder dejen ind over og lukker til. Jeg lukkede ved at folde dejen sammen i kanterne. En anden gang vil jeg dog nok bare presse det sammen med en gaffel, da det gav en stor dejkant  rundt om fyldet, der var lidt for meget. Pakkerne pensles med æg. Ovenen var forvarmet til 220 grader, da butterdej har godt af et varmechok i starten. Jeg skruede så ned på 175 grader. De fik ca 25 min.
 
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar