Tutorials

torsdag den 27. december 2012

Langtidsstegte andelår - endelig!



Ja, så kom der endelig en opskrift på de langtidsstegte andelår. Den opmærksomme følger vil have set at de ofte har været at finde på vores madplaner. Det er simpelten et rigtig lækkert måltid, nemt at lave og så er de billige. Gode grunde til at spise det ofte - dog er det en lidt fed spise, og jeg tror da nok vi herhjemme lige skal have en pause fra and.

En anden grund til at de har været hyppig spise herhjemme har også været at jeg har ledt og ledt efter den bedste måde at lave dem på. Så der har været flere variationer, men endeligt har jeg fundet det tætteste jeg har været på perfekt.

Mængdemæssigt går det et andelår pr. pers. Dog laver jeg altid et ekstra så jeg er sikker på at ingen går sulten fra bordet.

Ingredienser til 3 andelår;

1½ spsk groft salt
1½ tsk hele peberkorn
Evt andet krydderi; timian, paprika/chili eller hvad man har lyst til.


Jeg starter med at give salt, peber og evt. krydderi en tur i morteren. Andelårene vendes godt i blandingen og placeres i et lag i et fad. Dækkes med film og stilles på køl. Dette kan gøres 24 timer før de skal i ovnen eller 2 timer før.

Når lårene har trukket den tid man vil have dem til skylles de under den kolde hane så saltblandingen skylles af. Skær endelig ikke noget af fedtet af lårene inden da alt fedten skal bruges i den videre tilberedning. De tørres godt inden de kommes på en varm pande med skindsiden nedad. Giv dem 5 min. på denne side inden de vendes og får tilsvarende på den anden.

Herefter lægges de igen i et lag i et ovnfast fad. Det afsmeltede fedt fra panden hældes ved. Det ved sige at fedtet er med til at tilberede lårene, hvilket minder lidt om confirteret and, hvilket også er meningen.

Fadet dækkes af stanniol og får 2 timer ved 150 grader. Herefter fjernes stanniolen og lårene får endnu en time.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar