Tutorials

søndag den 9. december 2012

Vaniljekranse og juleboller.

Der har været ret stille herinde det sidste stykke tid. December måned er travl herhjemme, som den er i de fleste hjem. Desuden har computer problemer også gjort sit for at forsinke flere indlæg.

Jeg havde fri i mandags og dagen skulle afgjort tilbringes i køkkenet, og selvfølgelig skulle der julebages. Vaniljekranse har jeg faktisk aldrig lavet før, men da et køkkenmaskine vidunder har fået ophold i mit køkken, var det noget der skulle prøves af.

Ingredienser til ca 50 vaniljekranse;

250 g smør
150 g sukker
½ vaniljestang
70 g mandelmel (eller fint hakkede mandler)
300 g mel
2 æg
En lille smule citronsaft

Put et par skefulde af sukkeret i en minihakker/blender og skær den halve vaniljestang i mindre stykker. Blend det sammen, så fint som du vil have vaniljestykkerne.

I køkkenmaskinen røres det bløde smør med al sukkeret. Der tilsættes mandler, mel, citronsaft og æg indtil man har en lind, ensartet masse.

Skal man havde dejen igennem en køkkenmaskine er det en god ide at sætte den på køl et lille stykke tid, så den ikke er for skør at arbejde med. Det gjorde jeg. Og der stod den godt mens jeg kæmpede med at få samlet den mindst 20 år gamle kenwood som er på besøg fra min mors køkken. At den er fin orange hjalp altså ikke på at instruksen var til minus hjælp, og det blev samlet så det gav mening for mig.

Det fungerede fint, sådan da, og dejen blev kørt igennem (tog kun 1½ time) da jeg hele tiden skulle bakse med maskinen.

Ved 180 grader blev de bagt i ca 10 minutter, taget ud lige inden de tog farve.






Så havde jeg lyst til noget hyggeligt brød og uden nogen form for retnignslinier gik jeg igang med nogle juleboller, lige som jeg havde lyst til. Det er altså bare en almindelig bolledej, tilsæt julesmag.
Der er desværre ingen billeder af bollerne da de var så stort et hit at mand og barn fik dem fortærret inden jeg kom i tanke om at de skulle have været foreviget.

Ingredienser til juleboller;

2 dl mælk
100 g smør
25 g gær
½ tsk salt
½ tsk kardemomme
½ tsk kanel
1 spsk ahornsirup
1 dl rosiner
Lidt saft fra en citron
Mel så det passer

Mælken blev lunet og smøret smeltet i det. Efter at have været afkølet lidt blev gæren rørt ud i det.

Lidt mel, ca 1½ dl, tilsættes som det første. Gør altid dette, da salten ellers kan ødelægge, eller hæmme gærens hævning. 

Herefter kommes krydderierne, sirupen, rosiner og citronsaft i.

Der æltes nu mel ind i massen til dejen er nem at arbejde med.

Stil til hævning i ca 1 time og bag ved 200 grader i ca 12 min.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar