Tutorials

mandag den 19. november 2012

Hjemmebagt værtindegave

Søndag skulle jeg på heldags besøg ved en veninde og da jeg havde god til lørdag var det oplagt at bage en værtinde gave. Den blev modtaget meget godt, og fik da selv lov til at gå ombord i den også.




For at starte fra den ene ende af så er der hjemmelavede flødeboller helt ude til venstre. Dem vil jeg ikke sige så meget om. Det er mit første forsøg, og jeg er ikke tilfreds. Skal lige have det afprøvet nogle gange så jeg ved hvilke faldgruber jeg ikke skal falde i, inden der bliver lagt en opskrift op.

Yderst til højre er der franske makaroner. Opskriften er denne. Jeg delte en portion i 2. De lyserøde er fyldt med en hindbærskum. De mørke er tilsat 1 spsk kakao (til en ½ portion) og fyldt med en chokolade ganache.

I midten har vi så nogle chocolate chip cookies som jeg har lavet i mange år, og de er sindsygt gode. De er ikke sprøde som vi kender småkager, men man når lige at få lidt bid inden de smelter på tungen.

Ingredienser til ca 25-30 cookies (afhængig af størrelse);

200 g blødt smør

1½ dl. farin

1 dl. sukker

1 æg

2 tsk vaniljesukker

3 dl. mel

1½ tsk natron

½ tsk salt

3-4 dl. havregryn

100 g hakket chokolade

Smørret røres luftigt med farin, sukker, vaniljesukker og ægget. Melet sies i sammen med natron og salt. Der arbejdes ind i sukkermassen. Derefter tilsættes havregryn og chokolade. Hvis blandingen virker for fedtet så tilsæt mere havregryn.

Dejen formes nu til små (eller store) kugler og placeres på en bageplade med god plad imelle. De flyder jo noget ud. Bag i en forvarmet ovn på 190 grader i ca 10 min.

Lad dem endelig køle godt af inden man prøver at flytte dem. De vil, mens de er varme, være meget bløde og skrøbelige.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar