Tutorials

mandag den 29. september 2014

Festkjole til Ella.



Jeg fortsætter med et indlæg om et at sommerens projekter. Et af de store højdepunkter denne sommer var Noras barnedåb. Ikke nok med at jeg lavede invitationer, bordkort, arrangerede bordpynt og syede duge, så var det en oplagt chance for at sy et par lækre kjoler til Ella og jeg. 

Min egen var der ikke den store fidus ved, men Ellas kjole skulle være noget særligt. Gennem min søgen på pinterest fandt jeg denne DIY http://icandy-handmade.com/2013/05/tutorial-shoreline-dress-ombre-bodice.html,på en anderledes tylkjole. Den er lavet så tyllet på overdelen overlapper. Så der i den øverste bane er 2 lag tyl, så 4, 6 og i den nederste er der 8 lag. 

Jeg brugte som basis et helt simpelt kjolemønster fra stof2000. Den største opgave var faktisk at bestemme mig for en farve på tyllet, når nu jeg ikke kunne opdrive en gul. Enden på den opgave blev tilsidst overgivet til Ella, da jeg havde stirret mig blind på 4 forskellige farver. Jeg var overbevist om at jeg så skulle sy en lyserød eller lilla kjole, men hun overraskede og valgte den lyseblå. Det er selvfølgelig meget vigtigt at bruge en blød tyl, da det ellers ikke vil fungere. Jeg brugte omkring 4 meter tyl, men så er der også 4 lag tyl i skørtet.

Så kom der en større udregning for at få tylstykkerne til at passe på overdelen, men det var overraskende simpelt når bare jeg gik frem efter DIY'en. Da kjolen skulle på midt i juli, valgte jeg ikke at fore den, men afsluttede kanterne med satinkantbånd. Da vi på dagen havde omkring 30 grader var jeg glad for den beslutning.
Skørtet lavede jeg som en fuld sol, for er der noget jeg har lært af det lille pigebarn så er det at jo mere den kan stå når man snurre rundt jo bedre er det. Og ærligt, så kan jeg faktisk godt huske det, fra jeg selv var barn. Og, nå ja, min egne kjole var også med fuld sol skørt, så Ella og jeg snurrede om kap. 

Kjolen blev lige til den store side, men så tror jeg bare den ryger på igen til jul. 

Er hun ikke smuk. Hun syntes i hvert fald selv at hun var meget smuk. Skoene og hårbåndet var lige prikken over i'et og hun var lykkelig.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar