Tutorials

mandag den 22. september 2014

Sengerand



Så blev det tid til at få lille Nora ud af vuggen og soveværelset,og ind i tremmesengen, og på værelse med sin storesøster. Det er gået over al forventning, og Nora sover faktisk igennem nu - SÅ skønt. Den eneste anke i forhold til tremmesengen er at den lille tøs får bakset det ene ben ud gennem tremmerne og så vågner man desværre. Havde flyttet sengeranden fra vuggen med over, men den får hun hurtigt flyttet rundt på. Så der måtte noget mere stabilt til. 

En hurtigt søgning på køb af sengerand gør det også meget klart at der faktisk er penge at spare ved at lave sin egen. Den billigste jeg kunne finde kostede 300kr og så var den kedeligt ensfarvet. De mere spændende i udseende koster snildt 5-600kr. Så nu er det ikke bare for hyggens og charmens skyld at have hjemmelavet. Jeg har kunne bruge noget stof jeg havde liggende til den ene side, samt pipingbånd der var indkøbt til et andet projekt der aldrig blev til noget. Så min sengerand har kostet omkring 250kr, 150kr for hobbyskum fra Jysk, og 100kr for stof til indersiden. Men ellers så læg 50kr oveni for ensfarvet lagenlærred fx og 25-30kr for pipingbånd. Der skal bruges 4,2m pipingbånd.

Når man kigger rundt på nettet er der mange diy'er på en sengerand, og en del forskellige. Her kommer så endnu en. 

Jeg ville gøre det så simpelt så muligt, så min sengerand består kun at to baner stof. Det inderste, lilla. Og det yderste, gult. 
Det yderste dækker også overkanten og enderne. 

Her følger en forklaring på målene af de to baner, og derefter en guide til sammensyning.

Omkredsen på min sengerand er 360cm, højden 30cm og 3cm tyk. 
Jeg valgte at min sengerand skulle have en trykknapslukning så den nemt kunne tages af og på, i forhold til vask. Dette betød at inderstof og yderstof skulle overlappe på underkanten. Derfor er der på underkanten af begge baner pålagt 4cm til ombuk. 

Jeg skulle derfor have de to baner i følgende mål; 362cm x 35cm og 368cm x 38cm.

Her er forklaring på målene.
Inderste stof: 362cm (2cm sømrum) x 35cm (1cm sømrum + 4cm til ombuk forneden)
Yderste stof: 368cm (6cm til endekanterne + 2cm sømrum) x 38cm (3cm til overkant + 1cm sømrum + 4cm til ombuk fornede. 

Giver det mening so far? Det håber jeg, ellers sig til, så skal jeg prøve at forklarer yderligere.

Vær opmærksom på at de lange baner skal sættes sammen af mindre stykker, og der skal lægges sømrum til de sammensyninger, samt evt tages højde for et mønster. 
Mit yderste stof er faktisk et gammelt dynebetræk uden mønster så der ville man kunne nøjes med 120cm stof, såfremt det er 140cm bredt.
Mit inderste stof havde et mønster jeg gerne ville have til at passe sammen i sammensyningerne, samt det var kun 110cm bredt, så der brugte jeg 150cm stof.

Når begge baner har de færdige mål kan man begynde at sy sengeranden sammen. 

Jeg startede med at lave ombukningskanten forneden på begge baner. Jeg bukkede 2cm om på vrangen, pressede og syede fast med en tvillingenål.


Derefter tog jeg det inderste stof og nålede pipingbånd på retsiden, og syede det fast.


For at få en pæn kant forneden på sengeranden syede jeg de to ombuk sammen som det første. Ca 15cm ind i hver side, og med et overlap på 1cm. De skal ikke syes sammen ret mod ret, men vrang mod ret, så ombukkene overlapper så der kan sættes trykknapper i.
Se evt. nedenstående billede hvor trykknapperne sættes i, hvordan de skal overlappe.

 
Nu skal de tre andre sider syes sammen, men yderstoffet er større i målene end inderstoffet, så det skal passes til. Det gør jeg ved at rynke yderstoffet sammen i de to hjørner. 
Start med at finde midten på begge langsider. Nål fast derfra og ud mod enderne. Stof 3-4cm fra inderstoffets kant.
Nål så sammen i hver ende. Nede fra ombuks kanten og 3-4cm fra inderstoffets overkant. Ri så en tråd i yderstoffets hjørne og rynk det sammen så det passer til inderstoffet. Nål fast, og så det hele sammen. Klip evt hjørne til og vend retten ud. 

Fyld med det tilklippede hobbyskum og sæt trykknapper i. 


Her ses endekanten med det rynkede hjørne.





1 kommentar:

  1. Hvor er den blevet flot, håber skønne Nora sover sammen godt med de andre stjerner :-)

    SvarSlet