Tutorials

torsdag den 6. februar 2014

Endnu en kjole til mig



I går var min bryllupsdag. 3 år har vi været gift nu - dejligt. Hvad der er endnu bedre er at man efter lang tid, stadig kan lære nye ting om hinanden. Fx opdagede jeg for et par uger siden, da Ella spurgte ham, at hans yndlingsfarve er rød. Måske lidt pinligt at jeg ikke vidste dette, men så ved jeg så meget andet. 

Jeg besluttede mig for at jeg ville sy en rød kjole til mig selv i denne måned. Først var det meningen at den bare skulle sys som en kjole til efter fødslen, og et mønster blev købt ind. Dette nye mønster fra stof og stil, som jeg synes ville være et rigtig fint standard mønster som jeg selv ville kunne ændre lidt på. Fx ærmer, mere eller mindre vidde i skørtet etc. Læg mærke til easy stemplet - det kommer jeg tilbage til. 


Nå, men havde jo egentligt besluttet mig til at sy den præcis som den er i mønsteret. Fik købt en postkasse rød jersey og var klar. Og så blev planen at vi skulle ud at spise om aftenen, et lidt fint sted, med Ella passet hos mine forældre. Og så ville jeg jo have den røde kjole på.

Jeg valgte at lave et nyt mønster ud fra dette. Jeg lagde overdel og underdel i forlængelse af hinanden, både for og bag. Så blev kjolen i ét stykke, så jeg ikke fik en syning midt på den store mave. Mønsteret er med både yderstof og inderstof, og de inderste stykker lod jeg være i det oprindelige mønster. Dvs der er kun 2 lag øverst. 

Mønsteret er meget nemt at sy, MEN jeg synes altså at de gør forklaringerne enormt indviklede på et tidspunkt. Da jeg kom til at sy ærmegabet stod jeg af. Inder og ydrestof skal sys sammen ret mod ret, men på ingen måde kunne jeg se min vej ud af hvordan det skulle gøres. Jeg kunne simpelthen ikke få forklaringen til at stemme overens med det, det skulle blive til. Endte med sy som jeg opfattede det, og måtte pille det hele op igen, det kunne jo ikke vendes om!

Var klar på at smide det hele af hækkenfældt til. Det må lige siges at jeg jo syede denne del af den i går, samme dag som jeg ville have den på, så havde ikke den store tålmodighed.

Jeg forlod arbejdet, klar på at finde noget andet at tage på om aftenen, da jeg lige ville se om jeg kunne finde en løsning på pinterest. Må jeg så sige, jeg elsker pinterest! For det første fik jeg bekræftet at det ikke bare var mig der var dum, det er lidt tricky. Men jeg fandt også en fantastisk nem måde at gøre det på. 


Super simpelt, måske lidt sjov måde at gøre det på - men det virker!

Jeg prøvede noget andet nyt på denne kjole også. Nemlig oplægningen. Jeg synes den kan være rigtig svær at få pænt i strækstof, men nu kan jeg da virkelig anbefale en tvillingenål. Et meget pænere og holdbart resultat. 


Jeg er meget tilfreds med kjolen. Jeg kunne være i den, jovist den sidder tæt om maven, men ligenu gør det jo intet. Manden synes også vældig godt om den, hvilket var hele tanken. Jeg tror snildt jeg kan bruge den efter fødslen også, hvor den så bare falder pænere nedad. Det er i hvert fald planen :).

Jeg glæder mig til at prøve sig sy den som mønsteret egentligt er - har allerede stof klar ;).




1 kommentar:

  1. Din mand :-) min søn :-) kan da kun blive glad, når han ser på sin dejlige gravide kone, i en kjole med hans yndlingsfarve <3

    SvarSlet