Tutorials

onsdag den 19. februar 2014

Pasta med chorizo




Endelig et madindlæg. Der har ikke været grund til mange af dem på det sidste, da der simpelthen ikke har været den store lyst/energi til at lave en masse i køkkenet.

Jeg laver hver weekend en madplan til den kommende uge, gerne med afsæt i hvad der er på tilbud rundt omkring. I denne uge var der tilbud på chorizo, og er der noget jeg elsker så er det det. Normalt laver vi en pastaret med chorizo, bacon, dåsetomater og pasta. Den er lækker og nem, men også lidt tung, og efterhånden ret brugt. Så jeg ville se om jeg kunne finde på noget lidt andet, og lavede en søgning på Nigella Lawsons hjemmeside efter opskrifter med chorizo. 

Det super ved Nigella Lawsons hjemmeside (udover lækkert og nemt mad) er at det ikke kun er hendes opskrifter derinde, men også brugerens. Og det var sådan en jeg faldt over. 
Nuvist var det ikke helt en ny ret idet den stadig indeholder pasta og tomater, men på en lidt anden måde. Den er simpelthen så nem og hurtig at lave at jeg allerede inden vi smagte proklamerede at hvis den bare smagte ok, så var det en vinder. Den er mere end ok, den er utrolig lækker. Den lidt tunge og kraftige chorizo bliver modspillet rigtig fint af friskheden og letheden i tomaterne. Den kommer nok til at overtage som favoritten når det kommer til chorizo opskrifter.

Ingredienser til 2 pers. 

- chorizopølse ca 125g
- olivenolie, ca et par spsk
- frisk pasta
- 3-4 tomater 
- en håndfuld frisk persille
- salt og peber

Pølsen skar jeg i rustikke stykker og kom dem i min støbejernsgryde. Man kan sagtens bare bruge et fad el. lign. der kan gå i ovnen, men jeg syntes det var smart at bruge noget der kunne rumme hele retten, så det blev blandet samme i den varme gryde. Jeg hældte olien over og satte den ind i en 200 grader varm ovn. 

Jeg satte vand over til kogning af pasta, og mens det kørte skar jeg tomaterne i tern. Blandede tomaterne med persillen som blev hakket og lidt salt og peber. 

Nu var det bare at vente på at pølsen blev lidt sprød og vandet kogte. 
Pastaen kom i vandet, og da den kun skal have få minutter tog jeg chorizoen ud af ovnen samtidig.

Det virker måske som overflod at der skal ekstra olie ved chorizoen inden den går i ovnen, idet den af sig selv afgiver en del, men al den lækre olie ender med at dække pasta og tomater også, men det kan se lidt voldsomt ud, når man lige tager den ud. 

Tomaterne blev hældt i den varme gryde og lige rørt godt rundt, og få minutter efter fulgte den drænede pasta. En hurtig snurretur til den også, så den var dækket af den lækre røde farve fra chorizoen, og velbekomme. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar