Tutorials

mandag den 15. oktober 2012

Lækker lasagne

Så blev det mandag, og starten på min efterårs ferie. Dagen idag bød på slem forkølelse, men også en masse timer i eget selskab. Ellas fødselsdag blev fejret i weekenden og med alt det der skulle laves der var der ikke lige tid til at lægge denne opskrift ind da jeg lavede den i torsdags. Det er helt klart en fejl jeg må rette op på nu, da den simpelthen er for lækker. Opskriften er dels fra en amerikansk kilde jeg slet ikke husker nu, og så mine egne erfaringer.
 
Den oprindelige opskrift sagde et glas hvidvin. Det er afprøvet og smager godt, men det gør det også hvis det lige er rødvin man har til rådighed. Ofte  har jeg slet ikke lige vin til rådighed, men har med stor stor success (og det jeg synes har været bedst) brugt et glas masala vin. Hvis det heller ikke er i huset udelades det bare, og så får man en god lasagne alligevel.
 
Ingredienser:
 
2-3 gulerødder
1 løg
½ kg hakket oksekød
Ca. 150 g røget skinke (hvis man ikke kan finde det i tern så bare en god røget pålægs skinke)
1 klat smør
1 glas vin/masala
2 ds. hakkede tomater
2-3 dl boullion (okse el. kalv)
En lille dåse tomat koncentrat
1 Lauerbærblad
1 tsk tørret timian
Lasagne plader, gerne de friske
Frisk mozzarella
Ca 10 g smør
Ca 2 spsk mel
4 dl mælk
Salt/peber
Lidt revet muskatnød (hvis man har)
 
 
Det hakkede kød brunes af. Mens dette gøres rives både gulerødder og løg. Når kødet er brunet af kommes det i et dørslag og fedt stegevæske løber fra. I evt. den samme gryde kommes en lille klat smør som man så i et par minutter sautere gulerødder og løg i ved mellem varme. Når løgene er klare og gulerødderne er knap så orange kommes den røget skinke ved et par minutter. Den er self skåret i tern, hvis den ikke var det forvejen. Man kommer så det hakkede brunede kød ved. Vil man bruge vin/masala er det nu det kommes ved, og får lov at fordampe lidt.
 
Dernæst kommes de hakkede tomater, boullionen, tomat konentrat ved og man krydre med salt, peber, lauerbærblad og timian. Der røres god igennem, og lader det så stå og simre ved lav varme i a 1 time (mindre kan også gøre det, men man skal så nok bruge lidt mindre boullion). Der røres et par gange og tilføres en smule mere boullion hvis det er ved at koge tørt.
 
Hvis jeg gider, laver jeg en bechamelsauce til. Synes det gør noget lækkert for lasagnen, men kan altså også undværes hvis man ikke gider. Jeg plejer at lave den ca 10 minutter inden jeg lægger lasagnen sammen. Tænd også her ovnen på 200 grader.
Smørret smeltes og melet piskes sammen med det et par minutter. Dette for at den melede smag forsvinder. Jeg plejer så lige at give mælken et minut el. to i mikroovnen så det er lunt når det hældes ved. Der piskes godt, og til bunden. Langsomt vil saucen begynde at tykne, og den smages til med salt, peber og lidt friskrevet muskatnød.
 
 
Nu skal lasagnen lægges sammen, og man kan finde mange meninger om i hvilken rækkefølge det skal være. Jeg plejer gerne at smøre fadet lidt først, og så lægge lasagne plader nederst. Så synes jeg det er megt nemmere at få skåret stykker nogenlunder pænt, og uden at tabe al fyldet når den er færdig. Jeg kommer så fyld, og dernæst bechamelsauce. Når der ikke er mere fyld afslutter jeg med endnu et lag pastaplader og så resten af bechamelsaucen. Jeg lægger så skiver af frisk mozzarella ovenpå. Dette kunne dog også nemt være rasp el. parmasanost.
 
Bages så i ca 20 min, til osten er dejlig gylden.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar