Tutorials

lørdag den 6. oktober 2012

Tomatsuppe med nudler

Så kom efteråret, og lysten til varmende retter kom også. Opskriften her på tomatsuppe er helt min egen. Da jeg som studerende fandt ud af at tomatsuppe jo faktisk smagte helt fantastisk, endte jeg med at eksperimentere mig frem til noget som jeg synes var fantastisk. Jeg fandt ud af at jeg ikke brød mig særlig meget om supper hvor tomatkerner flød rundt, og i det hele taget foretrak en hel lind suppe uden nogen stykker af noget. Jeg endte derfor med følgende opskrift som betyder lidt mere arbejde end at bruge dåsetomater. Oh well.... Så er der også en del hvidløg i, vær ikke bange for det,  retten kan sagtens tåle det. Grunden til at jeg sætter tomaterne i ovnen er simpelthen for at give suppen endnu mere smag og dybde. Turen i ovnen hvor tomaterne lige ristes let, tilføre dette, uden det bliver overdøvende for smagen af tomater.
 
Ca 1 kg tomater - modne
6-7 fed hvidløg
Salt & peber
Olivenolie
1 l vand
1 boullionterning m. høns
1 boullionterning m. grøntsager
1 tsk timian
1-1½ dl madlavningsfløde
 
Tænd ovnen på 220 grader.
Tomatere skæres i kvarte og befries for "indmaden". De lægges i et ildfast fad med det groft hakkede hvidløg, salt, peber. Hæld i en tynd stråle olie over så det meste får et strejf. Sæt i ovnen i ca 20-30 min.
 
Mens tomaterne er i ovnen sættes vandet til at varme op sammen med boullioterningerne. Når tomaterne tages ud, kommes hele indholdet af fadet op til vandet. Skrab gerne bunden for at få det hele ud.
 
Lad det koge sammen i ca 5 min. Nu skal det blendes. Jeg har en smart plasticskål med et to-delt låg. Det inderst af låget kan tages af så en stavblender kan komme ned og blende uden at vægge og jeg selv bliver sprøjtet til. Jeg overføre hele gryden indhold til skålen og giver det en ordentlig omgang med blenderen. Når jeg så hælder det tilbage i gryden, lader jeg det passere igennem en si. Jeg hjælper det på vej med en ske, indtil jeg kun har faktisk skidstykker tilbage.
 
Tilbage i gryden tilsættes fløden og suppen varmes igennem og smages til.
 
Idag valgte jeg så, mest for min datter skld at tilsætte nogle italienske nudler. Og så, da jeg ikke havde et godt brød at servere til, blev der lavet pandestegte toast med ost og skinke.
 
Og sådan byder vi efteråret velkommen hos os.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar