Tutorials

mandag den 16. december 2013

Fish and chips



Jeg har flere gange prøvet mig med Englands hofret, med mere eller mindre succes. Denne gang satte jeg mig for, forinden at researche et element i retten som nok er det vigtigste - nemlig dejen fisken vendes i. Og jeg fandt en klumme i en engelsk avis der gav mig ret i at det er dejen der afgør hvor godt det bliver. I klummen gennemgår hun en del forskellige opskrifter, både fra restaurant ejere og nogle af Englands kendte kokke - og der er mange meninger. Til sidst kommer hun med en opskrift lavet på baggrund af de erfaringer hun har gjort sig.


Og resultatet er at det hele handler om konsistens, kulde og øl!

Fish & chips til 2-3 pers.:
Hvid fisk - jeg brugte sejfilet og fungerede fint, 4 fileter
Salt og peber
300 g mel
3 tsk bagepulver
0,5 tsk salt
330 ml øl ( 1 dåse)
1 L. Solsikkeolie

Kartofler 
Olie
Salt


Jeg startede med kartoflerne. De blev skrællet, skåret til pomfritter og lagt i blød i vand med en del salt i. Dette trækker stivelsen ud af kartoflerne og hjælper med at gøre dem sprøde. Dette gjorde jeg 2 timer før vi skulle spise - mindre kan også gøre der.

Fisken blev krydret med salt og peber, og fik lov at stå og trække. Dette er både for at krydre fisken, men salten trækker vandet ud af fisken, og gør den dermed mere fast i kødet.

Melet blev vejet af i en skål og sat i køleskabet, hvor øllen også stod og blev godt kold.

Ca 1 time før spisetid gav jeg kartoflerne et lille opkog, for at sikre optimal sprødhed. Derefter blev de vendt i olie og salt og sat i en 200 grader varm ovn.

Da de begyndte at tage farve varmede jeg olien op i en gryde. Ligeså snart den var klar til at fritere, tog jeg mel og øl ud af køleskabet, blandede bagepulver og salt i melet, tilsatte øllen og piskede det til en lind masse. Fisken blev en af gangen vendt heri og kom oliebadet. Der må ikke komme for meget fisk i gryden af gangen, der skal være god plads for at den rigtig kan fritere. Det tog ca 4-5 minutter med hvert stykke fisk. Husk at vende dem. 

Serveres med det ønskede dyppelse, evt tartarsauce, ærter og lidt malteddike til at sprinkle over.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar