Tutorials

mandag den 30. december 2013

Julegåsen

Her snart en uge efter jul, kan jeg endelig få mig taget sammen til at lave et indlæg om vores julemad - nemlig gås. Ikke det mest almindelige, men for mig det eneste rigtige. Ved ikke hvorfor, men det er ikke rigtig til at diskutere så længe jeg skal lave maden.

Der er ikke nogen billeder med til indlægget, for der var ligesom ikke tid og overskud til at huske det midt i madlavningen. 
Som vanligt researchede jeg opskrifter en del på forhånd, men de danske er alle de samme. Fyld med æbler og svesker og steg. En klassikere, men også lidt kedelig. Jeg undersøgte engelske og amerikanske opskrifter og opdagede at de fleste amerikanske opskrifter anbefalede at lægge fuglen i saltlage et stykke tid inden den steges - simpelthen for at mørne den. Det måtte altså prøves.
Min udfordring med dette var at jeg ikke have en gryde/skål stor nok til at lægge fuglen i blød i, så løsningen blev indkøb af et nyt badekar til Ella. Dette skulle hun have alligevel, men inden hun kunne bruge det skulle gåsen lige svømme lidt i det. Til stor morskab for mange, og undren for Ella.

Gåsen endte med at smage helt fantastisk. Om svømmeturen gjorde den store forskel ved jeg faktisk ikke, men underholdende var det.

Mht mængden af fugl, fandt jeg et råd om at beregne 1 kg fugl pr. pers. Jeg havde en på 4,6 kg så jeg fik svigermor til at stille med en flæskesteg også, da vi var 5 voksne og et barn.

1 gås i ønskede størrelse
Vand så den dækkes
2,5 dl salt
1,5 dl farin
2 lauerbærblade
10-15 hele peberkorn
2 løg
2 æbler
1 appelsin
1 citron
Salt og peber
3-4 spsk honning

Dagen før den skal spises blev gåsen gjort klar. Altså skyllet grundigt, renset indvendigt. De yderste vingespiser blev skåret af, så de sammen med indmad og hals kunne blive til en fond. Det fedt jeg kunne fjerne blev sat til at smelte stille og roligt. 

Jeg fyldte mit kar med vand og tilsatte salt, farin, lauerbærblade og peberkorn og derefter den rensede gås. Den kan stå op til 24 timer, men min blev sat over så den fik ca 15 timers svømmetid.

Gåsen skal stege i ovnen 15 min pr. halve kilo. Dette betød for mig en stegetid på 2,5 time. Inden den kunne komme i ovnen blev den skyllet af efter sit bad,  tørret godt og kryddert indvendigt og udvendigt med salt og peber. Med en kødnål piercede jeg let skinner der hvor jeg kunne mærke fedt underneden. Forsigtigt så jeg ikke prakkede hul i kødet. 
Den blev så fyldt løg, æbler, appelsin og citron. Inden appelsin og citron blev fyldt i, blev de lige presset let ud over fuglen. Da den var fyldt op, blev den lukket med kødnåle. Ydersiden blev smurt ind med et par skefulde af det smeltede gåsefedt. 

Ovenen blev forvarmet til 220 grader og gåsen sat på en rist over en bradepande. Den fik de første 20 minutter ved de 220 grader, hvorefter jeg skruede ned til 160 grader, hvor den skulle stå de næste 2 timer og 10 minutter. 
En halv time inden den var færdig smeltede jeg honningen og penslede gåsen. Dette giver et flot udseende, giver sprødhed og smager himmelsk,
Når den samlede stegetid er ovre tages den ud og får lov at stå og hvile lidt. Min hvilede i 30 minutter og det var ikke for meget, den var stadig dejlig varm da vi skulle spise. 

2 kommentarer:

  1. Ka os fylde den med en mørbrad gir mørbraden en dejlig smag evt til frokostbordet

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet